Londonban a SZEnergy Team - GO GREEN

A Széchenyi István Egyetem hallgatói csapata a SZEnergy Team idén is indul a Shell Eco-marathon nemzetközi üzemanyag-hatékonysági verseny európai fordulóján, amit Londonban rendeznek meg. A cél most is az, hogy minél kevesebb energiával tudjanak minél nagyobb távolságot megtenni a lelkes csapatok, saját tervezésű járműveikkel. A győri csapat az idei évre külsőre kevesebb, a karbonszálas karosszéria alatt viszont mélyreható fejlesztéseket hajtott végre. Már Londonban vannak, és sikeresen abszolválták a műszaki gépátvételt. Indulnak a tesztek és hamarosan a verseny.

Szurkoljunk együtt a csapatért a Facebook oldalukat követve: fb.com/szenergyteamhungary/

Kilencedik alkalommal áll startvonalhoz a SZEnergy Team járműve a rendkívül rangos Shell Eco-marathon versenyen. A versenysorozatot először 1985-ben rendezték meg, az ideit a Queen Elisabeth Olimpiai Parkban, Londonban tartják. 2016-ban 28 országból közel 200 csapat nevezett be, köztük hat magyar. A résztvevők két fő kategóriában indulhatnak (prototípus és városi koncepció), valamint hét üzemanyagtípusból választhatnak: benzin, dízel, bioüzemanyag (etanol), földgáz (GTL és CNG) üzemű, akkumulátoros villamos hajtású és hidrogén tüzelőanyag-cellás. A SZEnergy az akkumulátoros, villanymotorral hajtott városi kategóriában áll rajthoz 2016. június 30 és július 3 között.

A megmérettetésre több hónapja készül a csapat, hiszen nagyon sok alkatrész és főegység komoly fejlesztéseken ment keresztül. A fő cél a veszteségek minimalizálása és a tömegcsökkentés volt. Így a futómű jelentős átalakításon esett át. Kónya László, a csapat elektronikai részlegének vezetője, részletesen beszámolt a műszaki újdonságokról: „A menetellenállás csökkentésére az új első tengelycsonkok ferde hatásvonalú csapágyakat kaptak, így a gördülési ellenállása a lehető legkedvezőbb a konstrukciónak. Az alumínium első lengőkarokat karbon-kompozit rudakra cseréltük, így masszívabb, mégis könnyebb szerkezetet kaptunk. Az új fogasléces kormánymű – ami egyedi tervezésű és gyártású – pedig sokkal pontosabb irányítást tesz lehetővé, miközben az egység tömege is csökkent a műanyag és karbon alkalmazásának hála.”

Zámbó Zoltán a SZElectriCity nevű versenyautó pilótája lelkesen számolt be a további újdonságokról, így a saját tervezésű motorról, mely jobb hatásfokú és a kerékbe integrált, agymotor. „A Járműipari Kutatóközponttal együttműködve elkészített, versenykörülményekre optimalizált villamos gép várhatóan tovább növeli a hajtás energiahatékonyságát. Az új motor egy új hátsó futóművet igényelt, ami könnyebb és jobban gurul. A mart alumínium kerekek nem csak szépek, de a tavalyiakhoz képest tovább tudtuk könnyíteni őket. És persze sok fontos részlet is változott, mint például a lámpatestek, ablaktörlő, kézi gázkar, kormány, komplett fékrendszer és a villamos rendszer egyes elemei. Ezek mind a fogyasztásunkat csökkentik, miközben már a következő években várható szabályváltozásokat is követik. A leginnovatívabb fejlesztésünk az automata gyorsító rendszer, melyet a tavalyi futam telemetriai adatait alapul véve a londoni pályán futott, szimulációs versenykörök segítségével készítettünk. Ezzel a megoldással akár 15%-os fogyasztáscsökkenést érhetünk el egy-egy gyorsítási szakaszon” – foglalta össze a fiatal mérnök.

„Az idei verseny talán legmeghatározóbb változása az új versenypálya, illetve annak merőben más topográfiája. Ebben az évben ismét a dobogó, illetve minél jobb helyezés elérése a célunk, azonban a mezőny rendkívül erős, ezért továbbra sem lesz könnyű dolgunk” mondta Pup Dániel a csapat vezetője.

SZEnergy-sikerek

A csapat 2008-ban indult először a futamon, és 2012-ig az Urban Solar, napelemes kategóriában szerepeltek. 2008-ban és 2010-ben I., 2012-ben II. helyezést értek el, illetve 2011-ben elnyerték a Shell Ecomarathon Europe Team Spirit különdíjat. 2009-ben a csapat úttörőként először teljesítette a versenytávot pozitív energiamérleggel, ami azt jelenti, hogy több energiát termeltek a fedélzeti napelemcellák, mint amennyit felemésztett a jármű mozgása. 2013-tól a Battery Electric Urban Concept kategóriában indul a csapat a versenyen – miután 2012-től a napelemes kategória megszűnt. A teljesen új járművel 2014-ben negyedik, 2015- ben pedig III. helyezést értek el a fiatalok. Valamint a technikai fejlesztésekért járó innovációs díj második helyét foglalták el a győri egyetemisták.

Szurkoljunk együtt a csapatért a Facebook oldalukat követve: fb.com/szenergyteamhungary/